Tarieven & Betaling: een goede klus voor je geld
MrFix staat voor eerlijke tarieven, want goedkoop is vaak duurkoop. We leggen hier uit hoe we je helpen om een goede klus voor je geld te krijgen. Zie Help voor vragen over andere onderwerpen.
Eerlijke tarieven
MrFix heeft namens Cliënten vaste uurtarieven onderhandeld met de respectievelijke vakmensen die:
- van toepassing zijn op opname van offerteklussen en op uitvoering van de kleinere klussen die geen offerte vereisen
- Variëren van €45 tot €105 per manuur:
- Professionele schoonmaker €45 (laag BTW-tarief, zie hieronder)
- Schilder (laag BTW-tarief, zie hieronder) of All-round klusjesman (incl. aannemer) €55
- Hovenier €55
- Tegelzetter of metselaar €65
- Stukadoor of Behanger €65 (laag BTW-tarief, zie hieronder)
- Timmerman €70
- Slotenmaker of Glaszetter €75
- Elektricien of computer-expert €80
- Loodgieter €85 (let op: een cv-monteur, dakwerker of vochtweringsspecialist kosten €105)
- Witgoedmonteur , Aircospecialist of Meubelstoffeerder €105
- Eerlijk zijn in beide opzichten:
- de vakman een eerlijke boterham opleveren. Je kunt best lagere tarieven vinden, maar die lokken gedrag uit dat onze Cliënten niet accepteren: meer uren factureren dan gewerkt, toeslagen rekenen voor voorrijkosten e.d. of de kantjes eraf lopen qua kwaliteit
- zo helder (zie hieronder) en ‘all-in’ zijn als het maar kan: inclusief BTW én voorrijkosten. Alleen eventuele materiaalkosten (uiteraard) en parkeerkosten zijn extra: die laatste kunnen we vaak vermijden door de vakman een parkeerplek van de Cliënt te laten gebruiken of met de fiets te laten komen (zoals meerdere van onze vakmensen in Amsterdam). Het minimum is 1 uur per man en daarboven ronden we af op halve uren
- Er is alleen een toeslag van 50% voor klussen die ’s avonds (vanaf 18u), in het weekend, op feestdagen of met spoed (binnen 24 uur) moeten beginnen. Die toeslagen tellen niet op (dus nooit 100% of 150% toeslag) en als de klus ook overdag doordeweeks kan is er geen toeslag als de vakman er voor kiest om hem ’s avonds of in het weekend te klaren
- We rekenen dus geen andere toeslagen zoals concurrerende diensten en klussers wél rekenen voor ‘service’, voorrijkosten, risico of winst.
Welke uren tellen als werktijd?
Niet: Reistijd naar of van de klus, Pauze (eten, roken, bellen)
Wel: Voorbereidingstijd (gereedschap en materiaal zoeken, bestellen, kopen / huren en ophalen, communicatie via mail, WhatsApp, telefoon en/of videocall), Opnamebezoeken, Uitvoering en Nazorg (opruimen, schoonmaken, afval afvoeren)
Offertes en Schattingen
Vooraf weten wat de klus (ongeveer) gaat kosten? Klik rechtsonder stap 1 van het verzoekformulier “Eerst een offerte”. Dan mailen we namens de vakman binnen 3 dagen een bindende offerte met een vaste prijs, als de klus meer dan een dag werk / ~€500 kost en je voldoende informatie hebt verstrekt. In de meeste gevallen vereist dit een betaald opnamebezoek door de vakman: zie hieronder. Voor klussen van minder dan een dag werk / ~€500 vragen we de vakman om een urenindicatie, die je samen met het vaste uurtarief een goede inschatting geeft van de kosten. Zie ook onze blogpost “Wat is beter: Offerte of Schatting?”.
Opnamebezoek
Onze Cliënten en vakmensen zijn liever geen tijd kwijt aan het inplannen en afleggen van opnamebezoeken. Daarom maakt MrFix het jullie makkelijk om elkaar vooraf (het beste via WhatsApp) vragen te stellen en foto’s e.d. te delen. Soms vraagt de Cliënt advies of moet de vakman nauwkeurig inmeten en vereisen ze een opnamebezoek. Dan factureren we dat net zoals de uitvoering: meestal volstaat het minimum van 1 uur arbeidstijd per man. Bij klussen van meer dan een dag / €500 werk biedt de vakman dat uur opname als korting wanneer je de offerte of schatting (= prijsindicatie) accepteert (dan brengen we het in mindering op de eindfactuur). Wij mailen je de offerte binnen 3 werkdagen van het opnamebezoek, tenzij de vakman vertraging oploopt bij het verkrijgen van de input van zijn leveranciers.
Facturatie en Betaling
MrFix mailt ná de klus namens de vakman een nette factuur met een link om via iDeal of creditcard (tot €1.000 en binnen 24u want verwerken duurt 7+ werkdagen) te betalen, maar je kunt het ook (binnen 7 dagen) overmaken naar onze bankrekening (zie IBAN onderaan de webpagina). Als je wilt kunnen we ook automatisch na elke factuur incasseren. Klussen op basis van een offerte vereisen vaak een aanbetaling en andere klussen factureren we direct na elke werkdag. Tip: betaal een klusser nooit contant!
Klus annuleren
Cliënt en vakman kunnen een klus kosteloos annuleren, maar als de Cliënt een voorgestelde afspraak bevestigt en dan minder dan 24 uur voor geplande aanvang annuleert of verzet is hij de vakman het tarief voor 1 van zijn uren verschuldigd. De vakman kan het ontstane gat in zijn agenda op zulke korte termijn namelijk vaak niet efficiënt meer opvullen. Hetzelfde geldt als de vakman tijdens het bevestigde tijdvak van 1 uur komt en de Cliënt hem niet binnen kan of wil laten.
Als de vakman een klus wil verschuiven moet hij dit ook minstens 24 uur van tevoren aan de Cliënt vragen. Dat is meestal OK maar als de Cliënt nee zegt dan moet de vakman de afspraak aanhouden. Als de vakman de afspraak niet nakomt waarschuwen we hem (2 waarschuwingen betekenen dat MrFix afscheid neemt van de vakman). Belangrijker: MrFix doet zijn uiterste best om z.s.m. een andere vakman te regelen!
Laag BTW-tarief op schilderwerk en meer!
De Belastingdienst helpt een handje mee om de volgende soorten klussen betaalbaar te houden door het verlaagde BTW-tarief van 9% (in plaats van 21%) toe te passen:
- Schilderwerk (zie ook de regels)
- Stucwerk (zie ook de regels)
- Behangen (zie ook de regels)
- Woningisolatie (zie ook de regels)
- Schoonmaken (zie ook de regels)
Let wel: dit is alleen van toepassing op woningen ouder dan 2 jaar en geldt voor arbeid én materialen (behalve behang).
Nog meer waar voor je geld: tips!
Hoe kun je er voor zorgen dat je klus goed wordt gedaan voor een schappelijke prijs?
- Vraag je klus z.s.m. aan. MrFix kán meestal binnen 24 uur een vakman regelen, o.a. omdat de 50% spoedtoeslag de vakman kan overreden om zijn agenda om te gooien en jouw klus voorrang te geven. Ook zonder spoedtoeslag is het verstandig om je klus zo ver mogelijk vóór de uitvoering te plaatsen: dan bereik je meer en betere vakmensen. Onze beste schilders zijn bijvoorbeeld zo’n 12 maanden vooruit volgeboekt.
- Bereid je goed voor:
- Bedenk zo mogelijk van tevoren welk materiaal je nodig hebt en of je wilt dat de vakman het levert. De kwaliteit van met name verf varieert zó sterk dat dezelfde schilder 3 jaar garantie op zijn schilderwerk geeft als de Cliënt verf levert die hij nog heeft staan of bij een willekeurige bouwmarkt koopt maar 10 jaar biedt als de schilder professionele verf inkoopt. En als de vakman het materiaal levert is het efficiënter als hij het op weg naar de klus ophaalt in plaats van na aankomst heen en weer te rijden naar de leverancier (en de vakman laat MrFix die tijd dus factureren).
- Bedenk zo mogelijk van tevoren welk type vakman je nodig hebt. Een elektricien kan je lamp natuurlijk ophangen, maar als de bedrading aanwezig is kunnen we meeste all-round klusjesmannen dat ook prima: zo ben je een stuk goedkoper uit.
- Beschrijf duidelijk op het verzoekformulier a) wat het probleem is en b) wat de vakman moet doen (dus ook wat je eventueel zelf wilt doen). Voeg zo mogelijk een foto toe en geef onder “SPECIFIEKE OMSCHRIJVING” specifiek aan om welk merk, kleur, aantal en afmetingen het gaat. En vul je contactgegevens correct in. Afspraken lopen mis vanwege de gekste dingen: soms ontbreekt het huisnummer (of de toevoeging), is de straatnaam fout gespeld of gebruikt de Cliënt WhatsApp met een ander telefoonnummer dan opgegeven. En geef altijd aan op welke dagdelen de vakman welkom is: groen betekent welkom, rood niet 🙂
- Kies of je een offerte (vaste prijs) of prijsindicatie (schatting) wilt. Omdat het verschil tussen deze 2 opties de meeste Cliënten niet duidelijk is of ze er niet om geven zit er maar 1 knop “Eerst een offerte” op het verzoekformulier. En omdat de meeste klussen minder dan een dag / €500 kosten gaan we er in principe van uit dat een schatting volstaat. We mailen vervolgens en leggen uit dat een offerte meestal een opnamebezoek vereist dat tijd en geld kost: een enkele Cliënt heeft dat liever omdat de vakman je dan ook advies kan geven. Zie ook hierboven.
- Tijdens de klus: Sta erop dat de vakman bij aanvang van de klus een Voor-foto deelt in jullie WhatsApp-groep en direct na afronding een Na-foto. Dat helpt op 2 manieren:
-
- Het legt de situatie direct vóór en direct ná de klus vast voor het geval dat de vakman de klus niet precies volgens je instructies uit heeft gevoerd of bijvoorbeeld schade heeft veroorzaakt.
- Het legt de werktijd op de werkplek vast. Zie ook ‘Welke uren tellen als werktijd?’ hierboven.
- Na de klus: : check direct of alles in orde is. MrFix doet zijn uiterste best om vakmensen voor je te selecteren die alles altijd perfect doet, maar helaas doen mensen ook wel eens iets niet perfect. Boos worden helpt niet, je recht halen wél.
-
- Als je vindt dat de vakman de klus niet precies volgens je instructies uit heeft gevoerd, vat die instructies en de tekortkomingen dan kort samen en deel ze in de WhatsApp-groep. MrFix leest mee en zorgt dat de vakman het z.s.m. recht zet. Het helpt als je direct aangeeft op welke data en tijden welkom is. Het helpt niet om te zeggen dat je vakman nooit meer wilt zien, want elke vakman biedt minimaal 3 maanden garantie. Dit betekent normaal gesproken dat hij de arbeidstijd van het vervolgbezoek niet in rekening brengt (eventuele materiaal – en parkeerkosten wél).
- Ook als de vakman schade heeft veroorzaakt aan je bezittingen. Deel een korte, zakelijk beschrijving van de schade mét een paar foto’s in de WhatsApp-groep en geef aan of, hoe en wanneer de vakman die recht kan zetten. De vakman heeft aansprakelijkheidsverzekering en kan de schade vaak zelf prima verhelpen: schakel daar dus niet te snel een derde partij voor in