Menu

Klusgarantie – wat eist MrFix dat de vakman biedt?

 
Je zou denken dat reparaties & onderhoud aan gebouwen niet zo ingewikkeld zijn, maar zonder MrFix gaat er verbazend veel mis bij zelfs de simpelste klussen. We horen de gekste verhalen, van een trap die op de kop is gemonteerd tot een timmerman die eerst bier van de Klant steelt en vervolgens op zijn eigen duim hamert (we hebben het bloed op de muur zien zitten)!
 
MrFix bestaat om problemen te voorkomen door middel van heldere communicatie en slimme technologie. En als er tóch iets mis gaat zorgen wij dat de vakman het binnen een redelijke termijn recht zet.
 

Hoe hoort een klus eigenlijk?

 
Voor we over klusgarantie vertellen moet eerst duidelijk zijn wat de bedoeling is:

  1. Vóór de klus deelt de Klant alle relevante wensen en informatie (foto’s!) met de vakman, bijvoorbeeld of de vakman het materiaal moet leveren en zo ja, welk materiaal precies
  2. De vakman vraagt de Klant vóór de klus om eventuele extra info en adviseert de Klant desgewenst over alternatieve oplossingen
  3. De vakman begint binnen het afgesproken tijdvak van 1 uur met het benodigde materiaal & gereedschap
  4. De vakman doet de klus zo mogelijk in 1 x goed. Dat betekent ook: op veilige wijze
  5. De vakman ruimt op en maakt schoon als de Klant dat wil
  6. MrFix factureert namens de vakman de correcte arbeids-, materiaal- en parkeerkosten zónder voorijkosten, servicekosten of andere verborgen meerkosten

 

Op wat voor problemen is klusgarantie van toepassing?

 
Garantie staat los van problemen als eventuele gemiste afspraken, schade door de vakman of een klus die de vakman niet precies uitvoert zoals de Klant dat wil. MrFix helpt zulke problemen voorkomen en zonodig oplossen, maar ze vallen normaliter niet onder de garantie van de aannemer.
 
We eisen dat de vakman de Klant minimaal 3 maanden garantie biedt op het geleverde werk. Als de klus if afgerond naar tevredenheid van de Klant maar daarna tóch problemen oplevert die de Klant onaanvaardbaar vindt, dan eist MrFix dat de vakman die tot minimaal 3 maanden na uitvoering recht zet onder zijn garantie. Dat betekent:

  • Zo mogelijk het probleem zelf oplossen of door een derde op laten lossen zonder arbeidskosten te rekenen: alleen eventuele materiaal- en parkeerkosten
  • Als het aan door de vakman geleverde materialen ligt zich namens de Klant te beroepen op de fabrieksgarantie

 

En in welke gevallen is het geleverde werk onaanvaardbaar?

 
Het is niet makkelijk om te definiëren welke problemen de vakman op hoort te lossen, maar dat is in de meeste gevallen duidelijk voor een redelijke Klant en een redelijke vakman. Zo niet dan kan MrFix helpen bemiddelen. Drie voorbeelden:

  • Als een vakman een TV, lamp of schilderij ophangt en het object valt een maand later dan hoort hij garantie te bieden door het alsnog stevig op te hangen (en de Klant kan apart eventuele schade aan het object en/of de vloer op de vakman verhalen)
  • Een WC of gootsteen kan daarentegen zelfs een week na een goed uitgevoerde ontstoppingsklus weer verstopt zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn en een ontstopping kan meerdere bezoeken, methoden en soorten apparatuur vergen. Normaal gesproken dus géén garantiegeval
  • Als de verf na een klus van de muur of het plafond afbladdert hoort dat ook onder de garantie te vallen. De meeste schilders bieden wel 3-10 jaar garantie op hun werk, o.a. afhankelijk van de verfkwaliteit

 
Uiteindelijk blijft de aannemer verantwoordelijk voor de dekking van zijn garantie, maar MrFix leest en denkt mee. Op basis van gezond verstand en redelijkheid zijn onze Klanten & vakmensen er (soms met onze hulp) tot dusverre altijd uit gekomen. Als het eens gebeurt dat de vakman weigert garantie te bieden dan zullen we de Klant bij eventuele juridische stappen steunen met bewijslast en relevante informatie. En als wij vinden dat de Klant gelijk heeft dan verbreken we de samenwerking met de betreffende vakman.