Menu

Tips voor de vakman

 
Als vakman weet jij gelukkig álles van je klussen. Toch kan MrFix je vaak ondersteunen door alles om de klus heen simpel, snel en soepel te houden:
 

Wat doet MrFix wel?

 

  1. MrFix nodigt jou namens Klanten uit voor klussen en vraagt de Klant vooraf om een samenvatting van de klus, een foto en de beschikbaarheid voor uitvoering (of zonodig opname)
  2. MrFix offreert, factureert en incasseert namens jou
  3. MrFix ondersteunt met afspraken en communicatie, bijvoorbeeld door te vertalen en achter offertes of wanbetalers aan te bellen

 

Wat doet MrFix niet?

 

  1. MrFix neemt zelf geen klussen aan: wij zijn dus niet je opdrachtgever of werkgever
  2. MrFix nodigt geen anderen uit zodra jij de klus aan hebt genomen en laat vakmensen elkaar dus niet op prijs beconcurreren
  3. MrFix werkt alleen met ervaren professionals: niet met prutsers, sjacheraars en beunhazen

 

Hoe verloopt een klus?

 

  1. MrFix nodigt je uit per mail en evt. per WhatsApp: zodra je de klus via een linkje aanneemt stellen we de afspraak voor aan de Klant per mail
  2. We maken een WhatsApp-groep voor jou en de Klant zodat je info kunt uitwisselen en je de klus optimaal kunt voorbereiden en uitvoeren
  3. Je geeft je uren en kosten door via een tweede linkje: dan mailen we de Klant de factuur en jou een betaaloverzicht met dezelfde info en onze commissie. We betalen je zodra de Klant betaalt (per iDeal, creditcard of bankoverschrijving)

 

Hoe neem je een klus aan?

 

  1. Als de Klant een klus correct plaatst, stuurt MrFix je direct (24/7) een mail met een samenvatting, het adres en eventuele foto’s. Klik snel de link in de mail en kies een datum en tijdvak (van 1 uur)
  2. Als geen vakman de klus binnen een uur heeft aangenomen nodigen we enkele vakmensen uit per WhatsApp: als je daar de link klikt, kies je eerst je eigen naam en dan een tijdvak. Vraag niet om foto’s want áls we die hebben zitten die al in je mail!
  3. Daarnaast kun je altijd op je persoonlijke webpagina checken welke nieuwe klussen MrFix je kan bieden (als je het adres niet meer weet voer je je mailadres in op https://klussenvoormij.mrfix.nl/)
  4. Als je de klus wilt maar niet kunt op de aangegeven dagen en tijden, antwoord dat dan graag op de mail of (beter) WhatsApp het aan 06-1538 0087 (en vermeld straatnaam + huisnummer!)

 

Hoe kies je de juiste klus?

 

  1. Zorg dat je MrFix direct vertelt welk soort klussen je wilt en kunt doen in welke regio’s: dan nodigen we je alleen uit voor relevante klussen en vallen we je niet lastig met andere
  2. Houd je bij je leest: neem alleen klussen aan die je écht goed kunt en waar je tijd voor hebt. Antwoord op de mailuitnodiging met vragen als je niet zeker weet of je de klus aankunt
  3. Als je er later achter komt dat er een specialist bij nodig is, geef dat dan direct aan in de WhatsApp-groep: MrFix helpt je. Je kunt een klus pas ’terug geven’ als de Klant dat goed vindt

 

Wat als de Klant eerst een schatting van de prijs wil?

 

  1. De meeste klusverzoeken komen van bestaande Klanten, die vaak genoeg hebben aan het standaard uurtarief (zie ook de Tarieven-pagina) en geen schatting willen
  2. Als een Klant wél een prijsindicatie wil dan zie je op de link waarmee je de klus aanneemt en extra veld: “Indicatie van aantal uren?”. Je hoeft daar alleen maar te schatten hoeveel manuren de klus ongeveer gaat duren. Dat is een ruwe, voorlopige schatting. Die mailen we aan de Klant met je afspraakvoorstel en dan maken we jullie WhatsApp-groep. Vraag daar meer info: dan kun je je schatting vaak preciezer maken
  3. Als je de klus begint weet je al snel nóg preciezer hoe lang het gaat duren of ontdek je problemen waardoor het langer duurt: communiceer dat tijdens het eerste werkuur aan de Klant, ook in de WhatsApp-groep

 

En als de Klant een offerte (vaste prijs) wil?

 

  1. MrFix waarschuwt de Klant dat een offerte vaak een betaald opnamebezoek vereist. De meeste Klanten willen sowieso geen opname en verstrekken liever info en foto’s via Whatsapp
  2. Als de Klant tóch op een opname staat, geef je via de eerste link dus aan wanneer je de opname begint: de afspraak voor de uitvoering volgt later. En als de Klant een schatting vraagt maar jij de manuren zelfs niet ruw in kunt schatten dan klik je bij “Indicatie van aantal uren?” op de 1e link onderaan op “Opnamebezoek nodig”
  3. Je opname factureren we op dezelfde manier als de uitvoering: minimaal 1 uur. Bij klussen van meer dan 1 dag / €500 trekken we het 1e uur van de opname weer af van de eindfactuur
  4. Na opname vragen we jou om je uren en parkeerkosten via de 2e link, net als bij uitvoering. Daarnaast mailen we je een verzoek om de uren en materiaalkosten (excl. btw) voor de offerte: mail die input binnen 48 uur terug (het liefst in een Excel-bestand) en meld het even in de WhatsApp-groep zodra je dat doet. Dan kunnen wij de Klant binnen 24 uur namens jou een nette offerte mailen. Die maken wij zonodig in het Engels: dan helpen wij ook verder met vertalen. Geef het zelf aan als je een aanbetaling wilt of speciale voorwaarden eist. En stuur schattingen / offertes niet direct naar de Klant: daarmee kun je zelfs de wet overtreden.

 

Wat bedoelt MrFix met ‘in 1 x goed’?

 

  1. Goede voorbereiding: denk ruim vóór de klus goed na of je alle info hebt en zorg dat je het juiste gereedschap én materiaal meeneemt: de Klant wil niet wachten terwijl jij (in zijn tijd) materialen gaat kopen. Als iets niet duidelijk is, vraag het dan direct in de WhatsApp-groep! En als de Klant de afspraak niet binnen 1 uur bevestigt, bel de Klant dan gewoon (tussen 8 en 22u) en vraag om bevestiging in de WhatsApp-groep. Als er nog geen WhatApp-groep is, antwoord dan met ‘reply all’ op onze mail met jouw afspraakvoorstel en vraag de klant om jou te bellen. Zonder bevestiging hoef je niet te gaan! Sta je toch voor een dichte deur? Deel dan direct een foto van de voordeur (met deurbel en huisnummer) in de WhatsApp-groep en bel de Klant dan even. Als je een collega meeneemt, meld dat dan vooraf in de groep met zijn volledige naam en WhatsApp-nummer. En als de Klant jou 1-op-1 mailt of appt, kopieer zijn bericht dan gewoon naar de WhatsApp-groep en antwoord daar, anders kunnen we jullie niet goed ondersteunen.
  2. Goede uitvoering: deel zodra je binnen bent 1 ‘Voor-foto’ van het probleem in de WhatsApp-groep. Vervolgens eerst het probleem goed snappen en een aanpak kiezen, dan zo goed en snel mogelijk uitvoeren
  3. Goede nazorg: ruim op en maak zo nodig schoon. Laat de Klant je oplossing zien en geef eventuele instructies en opmerkingen mondeling door en vat ze kort samen in de WhatsApp-groep. Deel vlak voor je vertrekt 1 ‘na-foto’ in de WhatsApp-groep: dan heb je bewijs van de minimaal gewerkte tijd!

 

Hoe geef je je uren en kosten door?

 

  1. MrFix stuurt je tijdens de klus een tweede linkje (net als bij het aanmaken van de WhatsApp-groep). Klik dat z.s.m. na de klus en vul je manuren en eventuele materiaal- en parkeerkosten (excl. btw, zonder €-teken) in. Als er geen parkeerkosten waren vul je niets in, ook geen “0”. Of als je een offerteklus hebt afgerond zet je in de WhatsApp-groep: “MrFix, graag factureren per offerte.” en meld je eventuele uren meerwerk en parkeerkosten
  2. Je kunt ook opmerkingen doorgeven die alleen voor MrFix zijn bestemd, maar de meeste informatie kun je beter in de WhatsApp-groep delen
  3. Vraag bij offerteklussen MrFix in de WhatsApp-groep om de offerte op te maken volgens offerte plus eventuele parkeerkosten en uren meerwerk. Als er ook de extra materiaalkosten waren kun je die 1-op-1 aan MrFix appen. Als de klus meer dan 1 bezoek vereist maar er geen offerte is, factureren we na elke werkdag tenzij de vakman de facturen van opeenvolgende werkdagen liever ‘opspaart’

Wat levert het op?

1) Uurtarieven

Het uurtarief is bedoeld voor kleine klussen en opnamebezoeken. De hoogte hangt af van het type klus en is altijd inclusief btw & voorrijkosten. We factureren minimaal 1 uur arbeid per man (afgerond op halve uren) namens jou alsmede eventuele materiaal- en parkeerkosten. We raden je aan om in plaats van het uurtarief een vaste prijs te offreren voor klussen meer dan 8 manuur / ~€500, maar sommige loodgieters en slotenmakers doen ook kleinere klussen tegen vaste prijzen (zonder opname natuurlijk).
 
Er is een toeslag van 50% op het uurtarief voor klussen die ’s avonds (vanaf 18u), in het weekend, op feestdagen of met spoed (binnen 24 uur) moeten beginnen. Als de klus ook overdag doordeweeks kan is er geen toeslag als jij hem toch liever ’s avonds of in het weekend doet. Heb jij (of een Klant) meer vragen over tarieven? Zie de Tarieven-pagina.
 

2) Welke uren kun je declareren?

 
Niet: Reistijd naar of van de klus, Pauze (eten, roken, bellen)
 
Wel: Voorbereidingstijd (gereedschap en materiaal inplannen, bestellen, kopen / huren, ophalen), Opnamebezoeken, Uitvoering en Nazorg (opruimen, schoonmaken, afval afvoeren)
 
We drukken je op het hart om vooraf (via WhatsApp) duidelijke informatie te vragen zodat je bijvoorbeeld eventueel materiaal op weg naar de klus op kunt halen in plaats van na aankomst heen en weer te rijden naar de groothandel of bouwmarkt, want dat verspilt kostbare tijd.
 

3) Offertes en Schattingen

 
Als de Klant vooraf wil weten wat de klus (ongeveer) gaat kosten kiest hij of zij “Eerst een offerte”. Zie hierboven bij “Wat als de Klant een schatting wil?” en “En als de Klant een offerte (vaste prijs) wil?”
 

4) Opnamebezoek

 
De meeste van onze Klanten en vakmannen zijn liever geen tijd kwijt aan het inplannen en afleggen van opnamebezoeken. Daarom maakt MrFix het jullie makkelijk om elkaar vooraf (het beste via WhatsApp) vragen te stellen en foto’s e.d. te delen. Als Klant of vakman tóch op een opnamebezoek staat factureren we dat net zoals de uitvoering: meestal volstaat het minimum van 1 uur arbeidstijd per man. Bij klussen van meer dan 8 manuur werk bied je dat uur opname als korting wanneer de Klant de offerte (of prijsindicatie) accepteert.
 

5) Facturatie en Betaling

 
We raden je aan om een aanbetaling vragen voor offerteklussen met meer dan ~€500 aan materiaal. Bij andere klussen factureren we na elke werkdag. Jij maakt de factuur aan door je uren en kosten op te voeren (zie “Hoe geef je je uren en kosten door?”): wij checken die snel. We mailen de factuur aan de Klant en tegelijk het betaaloverzicht aan jou. De Klant betaalt meestal via iDeal of maakt het over naar MrFix binnen de termijn van 7 dagen: neem nooit contante of andere directe betalingen aan! Sommige Klanten betalen (tot €1.000) met creditcard: de commissie is inbegrepen in de commissie van MrFix.
 
We betalen jou zodra de Klant ons betaalt: let wel dat het enkele dagen kan duren voor het geld van de Klant op onze rekening staat, en zelfs 8-9 werkdagen als de Klant per creditcard betaalt! Als je de betaling binnen 2 weken nog niet hebt ontvangen, vraag de Klant dan alsjeblieft in de WhatsApp-groep (ga niet MrFix appen of bellen) hoe en wanneer hij heeft betaald. In elk geval gaan wij automatisch achter eventuele wanbetalers aan: we mailen, teksten of bellen elke paar dagen. Als de Klant na 5 weken nog steeds niet heeft betaald, mailen we jou om toestemming om de factuur over te dragen aan het incassobureau en eventueel de deurwaarder.
 

6) Annulering

 
Jij én de Klant kunnen een klus kosteloos annuleren, maar als de Klant een Klus bevestigt en dan minder dan 24 uur voor geplande aanvang annuleert of uitstelt is hij jou het tarief voor 1 van jouw uren verschuldigd (omdat je het ontstane gat in je agenda op zulke korte termijn vaak niet efficiënt meer kunt opvullen).
 
Als jíj de klus juist wilt uitstellen / verschuiven dan moet je dat ook minimaal 24u van tevoren vragen (in de WhatsApp-groep). Stel altijd een duidelijke datum met tijdvak an 1 uur voor. Meestal is het OK maar als de Klant nee zegt dan houd je je gewoon aan de afspraak die jíj voor hebt gesteld. Als je een afspraak niet nakomt waarschuwt MrFix je formeel (2e waarschuwing? Dan werken we niet meer samen).
 

Andere vragen

 

Hoe kun je contact opnemen met MrFix?

 
Zo veel mogelijk via WhatsApp: in principe via de groep en alleen als het nodig is (bijvoorbeeld als je materiaalkosten doorgeeft) 1-op-1 met 06-1538 0087. Als je mailt, antwoord dan altijd op de laatste mail die je van ons hebt gekregen over de betreffende klus / factuur en als je écht moet bellen kan dat Ma-Za van 8.30-18u op 020-675 0333.
 
Moet je het benodigde materiaal leveren? (deuren, kozijnen, wand/vloertegels, laminaat, houten vloeren)
 
Ja, als de Klant dat vraagt moet je het materiaal leveren. Let wel dat je de tijd voor het bestellen, kopen en ophalen van materiaal mag declareren.
 

Waar werkt MrFix?

 
Wij bedienen Klanten in heel Nederland: niet alleen in de Randstad (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Leiden en Delft) maar ook van Breda tot Enschede en van Groningen tot Maastricht.
 

Moet de Klant thuis zijn gedurende de werkzaamheden?

 
Dat mag natuurlijk maar hoeft niet: veel Klanten spreken om 8-9u af, wijzen jou de weg en gaan naar hun werk. Jij deelt via WhatsApp altijd een foto vóór en een foto ná de klus.
 

Bedient MrFix ook zakelijke en overheidsklanten?

 
Ja, MrFix bedient veel kantoren, winkels en restaurants. We werken zelfs voor internationale organisaties en ambassades: dat is de hoofdreden dat we jullie om een Verklaring Omtrent Gedrag vragen.
 

Wat is de minimale afname?

 
De minimale afname is één uur per man per klus.
 

Wat kun je doen als de Klant niet tevreden is met het resultaat?

 
Als je de instructies van de Klant niet in 1 x goed uitvoert moet je onder jouw garantieregeling gratis terug komen om het recht te zetten. Als de Klant niet tevreden is spreekt hij jou (of zo vaak MrFix) hierover en verwijzen we hem of haar door naar jou: jij was erbij en kunt er hopelijk nog iets aan doen, MrFix niet. Wij doen ons best om te zorgen dat de Klant én jij eerlijk worden behandeld. We werken met de meesten van jullie al jaren uitstekend samen, maar MrFix is niet jullie werkgever of opdrachtgever.
 

Moet ik (bepaalde) klussen aannemen?

 
Nee, het staat je vrij om zo veel klussen aan te nemen of af te wijzen als je wilt! De uitnodigingen per mail kun je gewoon negeren, maar als we je per WhatsApp-groep uitnodigen is het handig als je even antwoordt (“Nee” is prima). En als je een week of langer vol zit of afwezig bent, geef dat dan gewoon even door per WhatsApp: dan nodigen we je gewoon niet uit tot de afgesproken datum.
 

Ken je nog een uitstekende vakman?

 
Als je een betrouwbare professional kent die zijn/haar vak verstaat en graag Klanten bedient, verwijs die dan graag naar deze pagina. Bij voorbaat dank!